۱۳۹۵ آبان ۱۹, چهارشنبه

انتخابات آمریکا


پیروزی ترامپ و در دست گیری کنگره و سنا و متعاقب آن قوهٔ قضائیهٔ آمریکا توسط جمهوری خواهان، زمینه را برای یورش راست های افراطی به سازمان ها، نهادها و اجتماعات ترقیخواه و دگر اندیش آمریکا فراهم می کند.
نیروهای ترقیخواه باید همه توان را برای متوقف ساختن افراطیون قدرت گرفته آماده کنند. 
بدترین کار در این لحظه آن است که با مقصر عنوان کردن این و آن رای دهنده و یا رای نداده به تفرقه دامن زد.
نیروهای ترقیخواهِ خواهانِ دگرگونی و مخالف با حاکمیت فاسد یک درصدی ها به چند گروه تقسیم شده اند. ناراضیانی که به ترامپ با هدف مقابله با سیستم حاکم رای داده اند، بخشی از رای دهندگانی که همراه با برنی ساندرز به کمپین هیلاری کلینتون پیوستند، رای دهندگانی که به کاندید حزب سبز رای دادند و از سوی دیگر آن ها که حاضر نبودند در انتخاب بین بد و بدتر شرکت کنند.
یکدیگر را مقصر عنوان نکنیم.
تقصیر از آن ها نیست که حاضر نشدند در این انتخابات نادرست شرکت کنند.
تقصیر از رای دهندگان به این و آن کاندیدا نیست.
تقصیر از کسانی که در همان دوران اول با بی تفاوتی اجازه دادند حق برنی ساندرز پایمال شود نیست.
مشکل از سیستمی است که به فساد گستردهٔ سیاسی اقتصادی دچار است و با بی تفاوتی کامل نسبت به زندگی بخش بزرگی از مردم در خدمت یک درصدی هاست.
بزودی بحران شدت خواهد گرفت. سه بانک بزرگ آمریکا هشدار بحران تازه را اعلام کرده اند، اگرچه صدایشان در میان هیجان انتخاب بین بد و بدتر شنیده نشده. ترامپ بیش از هر کس می داند که نمی شود شرکت های بزرگ را به آمریکا برگرداند. با تخفیف مالیاتی به دزدان بزرگ تنها بدهی های دولتی بالا می رود. و وعده هایی که داده توخالی ست. به همین دلیل به احتمال راست های افراطی را تحریک خواهد کرد که با یورش به اجتماعات مهاجران و دامن زدن به نژادپرستی به گمراه کردن مردم برخیزند.
اگر انتخابات ترقیخواهان را تقسیم کرد، باید انتظار داشت که دوران پس از انتخابات زمینهٔ پیوند آن ها را فراهم کند.
مبارزه باید به خیابان و جنبش های مدنی باز گردد. اتحاد عمل ضروری ترین وجه مبارزات پیش روست.
به نظر می رسد باید از دوران رقابت های انتخاباتی و شک ناشی از آن به سرعت خارج شد و پیوندها را گسترش داده و آمادهٔ مصاف بزرگ در دفاع از هر دستاوردی شد که راست های افراطی در صدد بازپس گیری آن باشند.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی